Jak wybrać światła rowerowe?

światła rowerowe

Rower, podobnie jak samochód, może być źródłem zwiększonego zagrożenia zarówno dla rowerzysty, jak i osób znajdujących się w jego otoczeniu. Znakując swój rower, dbasz nie tylko o swoje bezpieczeństwo, ale także okazujesz troskę i szacunek innym. Nawet na szerokim, dobrze oświetlonym chodniku w ciemności, pieszemu znacznie łatwiej jest dostrzec oznakowany rower i ustąpić mu miejsca lub przecisnąć się wcześniej. Oprócz oznaczania i dbania o bezpieczeństwo swoje i innych światła rowerowe mogą spełniać swoją bezpośrednią funkcję, jaką jest oświetlanie drogi. Szczególnie istotne przy długich lub regularnych przejażdżkach w ciemności po nieoświetlonych odcinkach dróg i chodników.

Zatem przednie światło w rowerze jest niezbędne do:

  • wskazania i zwiększenia widoczności dla kierowców i pieszych;
  • oświetlenia trasy.

Jak wybrać światła rowerowe?

światła rowerowe

Światła rowerowe, jak każdy inny element praktycznego wyposażenia, muszą być dostosowane do konkretnego celu i warunków użytkowania. Innymi słowy, jeśli jeździsz po parku miejskim przy ładnej pogodzie przez kilka godzin wieczorem, nie potrzebujesz czołówki o mocy 10 000 lm z 8-godzinnym ciągłym działaniem baterii. Jest nieefektywna, sprawia ból i irytację nadjeżdżającym pojazdom, waży więcej i zajmuje więcej miejsca, a jej pełne naładowanie zajmuje 6-8 godzin. Aby dokonać właściwego wyboru, należy odpowiedzieć na kilka pytań — gdzie najczęściej podróżujesz i jak długo będą trwały Twoje podróże? Odpowiadając na te pytania i studiując klasyfikację, możesz łatwo znaleźć światło, które najbardziej Ci odpowiada.

Oto lista kontrolna rzeczy, na które należy zwrócić uwagę

  • Moc reflektora;
  • Zasilacz;
  • Typ montażu;
  • Typ reflektora;
  • Klasa ochrony.

Moc reflektora

Jest to uważane za jeden z najważniejszych parametrów każdego światła rowerowego. Przy zakupie wybór w odniesieniu do tego czynnika komplikuje światło dzienne. Wyobrażenie sobie, jak będzie błyszczeć na drodze, staje się wyzwaniem. Samo pojęcie jasności też jest względne i każdy człowiek rozumie je na swój sposób.

Pomocny w tym przypadku będzie bimshot, czyli zdjęcie świecącej plamy latarki — światło, które będzie można zobaczyć w ciemności. W fizyce istnieje pojęcie „lumen” — jednostka miary światła, oznaczana skrótem „lm”. Odnosi się do ilości światła, które dociera do obiektu, gdy jest on oświetlony. Kupując światła rowerowe, ułatwi Ci to zadanie — im więcej lumenów, tym mocniejsze światło.

  • 10-200 lumenów — takie latarki są w stanie Cię oznaczyć i sprawić, że będziesz bardziej widoczny, ozdabiając swój rower;
  • 90-100 lumenów — wystarcza do oświetlenia drogi na 20-25 metrów;
  • 200-1000 lumenów — będziesz czuł się komfortowo w każdym rodzaju oświetlenia. 250-400 lm — optymalne do spacerów po mieści;
  • od 1000 lumenów wzwyż — latarki do specjalnego zastosowania przy długich lub częstych podróżach w warunkach braku oświetlenia.

Zwróć uwagę na ochronę przed wilgocią. Na połączeniach gwintowanych muszą znajdować się uszczelniające uszczelki gumowe. Dzięki temu Twoje światła rowerowe będą działać w deszczową pogodę. Można dodatkowo dokupić specjalną metalową obudowę, która chroni przed wilgocią.